|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A közt szolgáló televízió
|
Heltai Péter, Magyar Hírlap 1998. január 15.
A
választásokhoz közeledve egyre szaporodnak a médiáról, a televízióról,
a közszolgálatról, az újságírók felelősségéről, kötelezettségéről és
szerepéről megjelenő cikkek, tanulmányok. Rejtett vagy nem kimondottan
rejtett üzenetük, hogy még idejében felhívják az érintettek figyelmét
arra, vigyázzanak majd, miként nyilvánulnak meg a választásokat
megelőzően. Az MTV jelenlegi átmeneti állapotában is törekszik
megőrizni higgadtságát. Hozzáfog önmaga átalakításához, a
médiatörvénynek megfelelő funkciójának meghatározásához. Még akkor is,
ha kampányidőszak kezdetén, kereskedelmi televíziókkal körülvéve kell
újrafogalmaznia alapvető feladatát, a közszolgálatiságot.
Ez
utóbbi követelménye a kereskedelmi adók megjelenése előtt is létezett,
ám kétségtelen, hogy e változás következtében új megvilágításba került.
A közszolgálati televíziózás ugyanis rákényszerül arra, hogy magát a
kereskedelmi televízióktól megkülönböztesse, és ezáltal megkülönböztető
jegyét - a közszolgálatot - markánssá tegye. A kereskedelmi adóktól
való legkézenfekvőbb különbözése az, hogy az MTV nem profitorientált.
Nem a költségek minimalizálása és a bevétel maximalizálása jelenti
működésének alaplogikáját - létezésének oka máshonnan származik.
Ha
úgy tetszik, azt is mondhatjuk, hogy míg a kereskedelmi televízió
műsort gyárt azért, hogy pénzt (profitot) termeljen, addig vele szemben
a közszolgálati televízió pénzt keres, hogy műsort készíthessen. Nem
pusztán fogyasztónak, hanem strukturált, de mégis közös érdekek és
értékek által szervezett közösség tagjainak tekinti a közönséget, és
ekként közelíti meg őket. Célja nem pusztán az egyéni igényeknek való
megfelelés, hanem az, hogy fenntartson és újratermeljen egy értékként
tételezett érdek- és értékközösséget. Azaz: legőbb kötelességének azt
tartja, hogy - mint a szocializáció egyik fontos csatornája - a
közösséget összetartó érdekeket és értékeket, más szóval a közjót, a
közösséget bomlasztó tendenciákkal, a közérdekek ellen ható
magánérdekekkel szemben képviselje és érvényesítse.
A
közszolgálat tartalmát tehát a közjóról alkotott felfogás, a társadalom
működését szabályozó jogi, erkölcsi, esztétikai normákban testet öltő
követelmények, előírások, és ítéletek, vagyis "az élő alkotmány"
határozza meg. A közszolgálat tartalmi meghatározottsága - a közjó
mibenlétéről alkotott felfogás változásait követve - történelmileg
változik. Az európai társadalomfejlődésre a közfeladatok, s ennek
megfelelően a közszolgálat igen jelentős tartalmi bővülése volt
jellemző. A liberális demokráciák állama - a közjó érvényesítésére
hivatkozva - egyre szélesebben értelmezte a közfeladatok körét, és a
magánszféra ellenében egyre inkább kiterjesztette a közszféra területét
(közigazgatás, közoktatás, közegészségügy, közjólét, közművelődés). A
technikai megoldások különböznek, ám a terjedelmében rendkívül
megnövekedett közfeladatok ellátása végső soron a közhatalmi szervek
felelősségének körébe tartozik. Ennek megfelelően a köz- (közösségi)
intézmények gazdálkodásához rendszerint a törvényhozás által
meghatározott adókat szednek be, és a közpénzek felhasználását
törvényekkel szabályozzák.
Az évszázados trendeknek megfelelően
az elektronikus média Európában már eleve közfeladatok ellátására
szolgáló, közpénzekből létesített és közpénzekből is fenntartott
intézményként szerveződött meg, illetve ha nem, akkor gyorsan
betagolódott a közintézmények sorába. Demokratikus alkotmány esetén a
közjó tartalmi meghatározására - elvileg - a közösséget alkotó egyének
mindegyike befolyást gyakorol, ám a közösségi és az egyéni érdekek
ebben az esetben sem azonosak: a közérdek teret nyit az egyéni
törekvések érvényesülésének, s ugyanakkor korlátot is szab.
Egyfelől
jogszabályokkal támogat, illetve tilt bizonyos törekvéseket,
cselekedeteket. Másfelől a demokratikus értékrend elsajátítását célzó
szocializációs intézmények (iskolarendszer, közszolgálati média stb.)
segítségével "állítja elő" a demokratikus intézmények működéséhez
elengedhetetlenül szükséges, a demokratikus etosz által (is) irányított
embereket. Demokratikus társadalmakban a közszolgálati média tehát két
igénynek kell hogy megfeleljen. Egyfelől ki kell elégítse a közösség
köldökzsinórjától jórészt valóban elszakadt, saját sorsát - legalábbis
részben - maga intéző szabad individuumnak tekinthető - egyének
igényeit, másfelől azonban ezt az egyént a közösség tagjává kell
nevelnie. Kettős értelemben is hozzá kell járuljon a közösségfenntartó
értékek elsajátításához, illetve segítenie kell a közéletben való
részvételhez elengedhetetlenül szükséges készségek, képességek
kialakulását.
Ha igaz, hogy az elektronikus média a
legjelentősebb, legnagyobb hatású szocializációs csatorna, a köz nem
mondhat le a közjó érdekében történő felhasználásáról. Közszolgálatot
természetesen nem csupán közszolgálati televízió láthat el, ám a közjó
érvényesüléséért közvetlen felelősséggel csak a köz által fenntartott
intézmények tartoznak. (A közhatalom előírhat szabályokat és
követelményeket magántársaságok számára is, ám alapirányultságukat nem
változtathatja meg.) A közszolgálati média megőrzése mellett tehát a
médiára háruló közfeladatokra hivatkozva lehet érvelni.
A
profitorientált, magánszemélyek vagy részérdekek uralta, a
sajtószabadság körülményei között tartalmilag alig korlátozható
orgánumokkal szemben a közszolgálati médiumoknak az alábbiakat lehet
többé-kevésbé számon kérhetően előírni: az "élő alkotmányban"
megtestesült összes érték következetes képviseletét; az állampolgárok
teljes, torzításoktól, manipulációktól mentes információs igényének
kielégítését; a pártatlanság, kiegyensúlyozottság, sokoldalúság
követelményeinek teljesítését; a közösségi szempontoknak a magán- és
csoportérdekekkel szemben való képviseletét; a folyamatosan
újratermelhető, az érzelmi közösség által megkövetelt, a nemzeti
kultúra ápolását; a nem piacképes, de a közösség és egyén számára
fontos értékek megjelenítését; a nyomásgyakorlás eszközeit csak
korlátozottan birtokoló csoportok érdekérvényesítő képességének
növelését.
Ha a demokratikus értékrend, a törvénytisztelet
valóban széleskörűen jellemzi a társadalmat, továbbá ha az alapértékek
elfogadottságát illetően a társadalom kellően homogén, ha az "élő
alkotmányt" a közintézmények és a magántársaságok, a közösségi emberek
és a magánemberek (a citoyenek és a burzsoák) nagyjából azonosan
értelmezik, ha a vasárnapi és a hétköznapi tudat (a törvény és a
mindennapokat szabályozó íratlan normák) nem mondanak egymásnak élesen
ellent, akkor megvan a valószínűsége annak, hogy a profitorientált és
közszolgálati tevékenység - legalábbis részben - egy irányba húz. De a
különbség ez esetben is döntő: a profitorientált tevékenység tetszeni
akar, tehát alkalmazkodik a magánember elvárásaihoz, a közszolgálat
viszont a magánszférából való kiemelkedésre, erőfeszítésre késztet.
Ebből a szempontból föltétlenül hangsúlyozandó, hogy életveszélyes
játék a közszolgálati televíziót ugyanazon a versenypályán futtatni,
amelyen a kereskedelmi televíziók versenyeznek.
A közszolgálati
televíziónak semmiképpen nem lehet kizárólagos törekvése a
reklámbevételek maximalizálása, vagyis a nézettség - bármi áron történő
- növelése. Mert ebben az esetben éppen alapfunkciójától kénytelen nagy
ívben eltérni. Szerencsés esetekben a profitorientáltság és a
közszolgálati tevékenység egymás mellett, egymást erősítve jelenhet
meg. De ez sohasem fedheti el minőségi különbségüket. Hisz a két
magatartás különböző módon közelíti meg az embert, és ugyanakkor
különböző világképet tükröz. Az egyik az embert érdeklődése,
érzékenysége, megfoghatósága - az ember esendő volta - oldaláról
közelíti meg, és azt nyújtja, amire vágyik. De míg a sztárok, bálványok
intim viszonyaiba való bepillantás mélyebb nyomokat nem hagy, s az
úgynevezett szenzációk (bűn, katasztrófák stb.) megrendülést nem
okoznak, addig a közszolgálati feladatokat ellátó orgánum az emberben
lévő másfajta lehetőségek kibontakoztatására törekszik.
Mégpedig
oly módon, hogy - a liberális demokráciaelméletek alapját jelentő
perfektibilitás jegyében - egyre több teret szentel a tájékoztatásnak,
a lehető legsokoldalúbb információáramlás biztosításával. Így kívánja
szolgálni az embert és a társadalmat.
Heltai Péter A közt szolgáló televízió, Magyar Hírlap 1998. január 15. A szerző az MTV Rt. Információs Műsorok Főszerkesztőségének főszerkesztője.
|
|
|